15 år etter at han pensjonerte seg skal han omsider slutte å jobbe fulltid. Siden han sluttet som biskop, har han holdt kalenderen full med å holde foredrag og taler, internasjonalt fredsarbeid og klimaarbeid i land som Myanmar, Indonesia og Øst-Timor.
Nå skal han trappe ned. Reise mindre, og begynne å skrive bok.
– Jeg har bare tre reiser på programmet i år, sier han, og forteller: Japan i mars, Vatikanet i april og Myanmar i mai.
Internasjonalt engasjert
Selv om arbeidsmengden trappes ned, vil nok ikke engasjementet forsvinne med det første. Stålsett beretter gjerne om alt han har fylt de siste årene med, med stikkord som solidaritet, rettferdighet og fredsarbeid.
Blikket er fast, og han snakker rolig og tydelig – som om han vil at hvert ord skal nå ordentlig fram til mottakeren.
Han snakker om rohingyaenes situasjon: – De nær en million muslimer som er fordrevet fra Myanmar til umenneskelig flyktningeleirer i Bangladesh er på mange måter bærere av det store konfliktbildet vi ser globalt.
Om sitt besøk hos Aung San Suu Kyi under husarresten etter at hun fikk Nobels fredspris, og hvordan de senere holdt kontakten «i gode og onde dager». Om klimaarbeidet i Religioner for fred, der han har vært arbeidende ærespresident de siste årene.
Stålsett snakker og snakker helt til et sårt «mjau» avbryter ham. Alvoret brytes opp i et smil.
– Nå pus, vil du ut? Er det du maser om? Du har ikke så lyst til å høre mer om dette?
Oppsøkte biskopen
Heller ikke mediene har hatt lyst til å høre så mye om fredsarbeid fra Stålsett den siste tida. De har vært mer opptatt av vaskehjelpen hans, eritreiske Lula Tekle (55).
I dag er det 17 år siden Stålsett ansatte Tekle. Den gang var hun 38 år, asylsøker med avslag og i Norge på tredje året. Hun hadde arbeidstillatelse i Norge, slik datidas regelverk ble praktisert, og sjonglerte to deltidsjobber.
Inntekten strakk ikke til for både hybel og norskkurs, og Tekle ønsket mer arbeid. Hennes sterke kristne tro fra den eritreisk-ortodokse kirke, gjorde at hun forventet at kirken og biskopen skulle stå opp for henne. Hun spurte om å se Stålsett, som på denne tiden var biskop i Oslo.
– Hun kom til meg og vi snakket sammen, med tolk. Hjemme trengte vi avlastning på renhold og da passet det å gi henne en ekstrajobb hjemme hos oss, forteller Stålsett om hvordan det hele startet.
Det tok ikke lang tid før han engasjerte seg i hennes situasjon. Han tok kontakt med Utlendingsdirektoratet, Utlendingsnemnda og to advokater. Målet var å forstå hvorfor hun hadde fått avslag, og hvordan norske myndigheter kunne si at hun trygt kunne reise tilbake til militærdiktaturet i Eritrea. Det brøt med både FNs forståelse av situasjonen i Eritrea, og de fleste flyktningorganisasjonenes, sier han.
– Når de sa «hun har ikke noe å frykte for», opplevde jeg det som en overflatisk, utenfra-vurdering. Vurderingen var uten sans for at frykt ikke lar seg beskrive bare objektivt, men er en subjektiv erfaring. For den vet hva frykten er, som selv frykter. For et byråkrati å si at; du har ingen grunn til frykt, det virker både kaldt og hjerteløst, sier han.
– Samtidig vil mange si at det er det byråkratiet er nødt til å gjøre? De skal følge regelverket.
– Man må ha en nyansert forståelse av byråkratiet. De som sitter med oppgaver innenfor politi og utlendingsforvaltningen har et oppdrag i forhold til lover og regler som er vedtatt, og det er deres plikt å forvalte sine jobber i overenstemmelse med det. Men også innen regelverket bør det være plass til møtet med det enkelte mennesket. Det å kunne gi dem et personlig møte. Og at det skjønn som man ofte skal utføre bør være åpent for solidaritet og barmhjertighet, mener Stålsett.
Sto sammen med Lula
Da regelverket ble endret, mistet Tekle arbeidstillatelsen. Samtidig ble det ulovlig å ansette papirløse – mennesker uten papirer på oppholdstillatelse i Norge.