Barn og voksne i Stubberudlia barnehage får levert varm mat fire dager i uken, laget av mennesker i arbeidstrening.

Serveringen er del av samskapingen mellom Kirkens Bymisjon og Bydel Alna, kalt Bærekraftige fellesskap.

Publisert 16.11.2022

Tekst: Anita G. Digernes   Foto: Torstein Ihle

Bærekraftig matglede

Barna på avdeling Maur i Stubberudlia barnehage, omringer pedagogisk leder Gaute Sødal Grasbekk, idet han kommer inn døra med en tralle full av mat. Middagslukt brer seg i rommet, men selve maten er skjult under metallokk.

– Hei barna! Nå kan dere begynne å rydde, sier Gaute.

Men barna hører ikke på det øret akkurat nå. En gjeng stiller seg i kø for å komme opp til Gaute. Andre flokker seg rundt tralla.

En gutt ser seg forsiktig rundt før han letter så vidt på det ene lokket. Han måper av begeistring.

– Hva er det? Hva er det, roper de andre.

En annen gutt hvisker noe til Gaute, som svarer muntert:

– Nei, vi skal jo ikke spise maur.

Han løfter det ene kjelelokket og viser fram grønnsakene. Så får barna beskjed om å vente. Først er det rydding, deretter mat.

Pilotprosjekt

Fra og med 10. oktober i høst har barnehagen på Trosterud i Oslo fått varm lunsj fire dager i uka. Serveringen er del av et samskapingsprosjekt mellom Kirkens Bymisjon og Bydel Alna, kalt Bærekraftige fellesskap.

Den første uka står det torsk, spinatsuppe, fiskeburger og grønnsakssuppe på menyen. Etter hvert skal flere barnehager i bydelen få det samme tilbudet.

– Det er fire–fem barnehager på Trosterud og Haugerud som kan bli en del av prosjektet. Nå er vi på første trinn, med fire ansatte og én barnehage, forteller prosjektleder Gunn Camilla Stang.

Flere utfordringer

Høy arbeidsledighet er en av utfordringene i Bydel Alna, og særlig på Trosterud og Haugerud. I tillegg har bydelen et ønske om å forbedre mattilbudet i de offentlige barnehagene.

– Man ser at det er en variasjon i matpakkene til barna, og også i hva de får servert hjemme. Det å vite at barna får minimum ett næringsrikt varmmatsmåltid i løpet av en dag, det var viktig for bydelen.

Gjennom Bærekraftige fellesskap prøver man å bidra til å løse begge utfordringene. Hver uke lager fire ansatte mat på Tveten gård. Og barna i Stubberudlia barnehage får varm mat levert på døra.

– Jeg var innom foreldremøtet i barnehagen i forrige uke for å fortelle om prosjektet, og alle satt der med stjerner i øynene, forteller Stang.

– Det oppleves som en gave å skulle starte opp på denne måten.

Litt skeptiske

– Ormen den lange, krøp som en slange, under et gjerde, tok seg en pære. Delte den i to, vær så god!

Lyden av femten barn på avdeling Maur avløses av klirring med kopper og bestikk.

Gaute og de andre ansatte fordeler panert torsk, rødspette, salat og ris på blå fat og serverer til barna.

De som får sist, tar seg noen runder bort til serveringsbordet for å kikke enda en gang.

– Jeg liker ikke dette! Har du fått saus?

En av jentene ved vinduet roper til en annen på bordet ved siden av, mens hun griner på nesa.

– Ja.

– Jeg også.

– Når andre tar seg av matlagingen, blir det mer tid til barna, sier pedagogisk leder Gaute Sødal Grasbekk.

De voksne setter seg sammen med barna for å spise. Snakker om at det er lurt å smake, men at de ikke trenger å spise alt.

– Tomat er godt, da, sier en gutt.

I taket henger mange papirhjerter i forskjellige farger. Vinduene er dekt av fargerike tegninger, utenfor er det gule blad på store trær.

Senker skuldrene

Prosjektet gjør at Gaute og de andre ansatte i barnehagen kan senke skuldrene i hverdagen.

– Det er veldig fint for oss å vite at vi slipper å stå og lage maten, samtidig som vi vet at det kommer gode råvarer og at maten er laget på en god måte. Det er et kjempetilbud, sier han.

Han har jobbet i barnehager i tolv år, og har sett «mye rart» når det gjelder hva barna får servert.

– Mat i barnehagene blir ofte nedprioritert, fordi de ansatte må prioritere å være sammen med barna. Det som er veldig positivt med dette prosjektet, er at vi nå er flere voksne sammen med barna gjennom dagen.

– Det er alfa og omega, sier han.

– Hvor mye har det å si for barna gjennom dagen, at de har fått i seg bra mat?

– Det har alt å si. Humøret er bedre, de er mer i ro. De har evne til å ta til seg læring på en annen måte, de kan konsentrere seg.

Spente kokker

2,5 kilometer fra barnehagen, på gamle Tveten gård, puster Rosana Mathloum (43) lettet ut etter første dag på jobb. Hun er én av fire kjøkkenassistenter som skal lage mat til barnehagen i tiden framover.

– Er dette din første jobb i Norge?

– Ja. Det er en god jobb.

Sammen med kollegaene Anders Lindaas og Maymun Ahmed Dhuh kom hun til kjøkkenet tidlig om morgenen og tok på kokkeklær. Buksene ble lagt opp i går.

10. oktober er første dag på kjøkkenet for de ansatte. Før det har de hatt to dager med teori. Stemningen på kjøkkenet var spent. Virker ovnen? Vil barna like maten? Er det nok mat?

– Men alt har gått kjempefint, sier Stang.

– Ovnen fungerte, sjåføren kom fem minutter før tida. Og de ansatte leverte med å kutte salat og koke ris i dampovn for første gang. De har allerede lært nye teknikker og begreper.

Mathloum har alltid vært glad i å lage mat. Hun har mange oppskrifter på lager, og gleder seg til å dele dem med barna.

– Hvordan er det å være en del av prosjektet?

Hun tenker seg litt om:

– Jeg er stolt av meg selv.

Gunn Camilla Stang (andre fra høyre) er prosjektleder for Bærekraftige fellesskap, og gleder seg til alt som skal skje framover. Her er hun sammen med kjøkkenassistentene Maymun Ahmed Dhuh og Rosana Mathloum, og kokk Anders Lindaas.